Kup bilet

Niebieski ptak

Niebieski ptak PLAKAT_8 DRUK 01.jpg

wg Maurice'a Maeterlincka

Adaptacja i dramaturgia: Anna Andraka na podstawie przekładu Jana Cieślińskiego
Reżyseria: Ulija Bilińska
Scenografia: Julija Skuratova
Muzyka: Tomasz Lewandowski
Reżyseria światła: Maciej Iwańczyk
Asystentka reżyserki: Maja Spychaj-Kubacka
Asystentka scenografki: Julia Skrzyńska

Inspicjent: Krzysztof Karaś

Produkcja: Justyna Lisowicz

 

Występują: 

Mytyl: Jagoda Jasnowska
Tyltyl: Paweł Kuźma 
Klaun, Pies: Jakub Popławski
Klaun, Kot: Krzysztof Grygier
Klaun, Babcia, Pani Światło: Katarzyna Kopczyk 
Klaun, Woda, Pani Noc: Iwona Olszewska-Watemborska
Klaun, Chleb, Pan Czas: Bartłomiej Olszewski
Wróżka, Klaun: Maja Spychaj-Kubacka 
Klaun, Pan Ogień: Lech Walicki

 

Scena dla dzieci starszych  

premiera: 2 marca 2024
czas trwania: 1 godz. 10 min. bez przerwy
spektakl dla widzów od 10 lat, w wybranych scenach wysokie natężenie dźwięku

 

Baśniowa opowieść o dwójce rodzeństwa, która nieoczekiwanie wyrusza w zagadkową i niebezpieczną podróż. Ich misją jest odnalezienie tajemniczego Niebieskiego Ptaka, potrzebnego natychmiast w bardzo ważnej sprawie. Jakiej? Po co? Dlaczego i dla kogo? U boku Tyltyla i jego siostry Mytyl będzie podążać rozgadany (ale nie wyszczekany!) Pies, przebiegły Kot, a nawet całkiem żywi Ogień i Woda. 

Dokąd zaprowadzi ich Światło? Kogo spotkają w Krainie Wspomnień i co pokaże im Noc? 
Czy wbrew prawom natury zdołają odkryć nieodkryte i uchwycić nieuchwytne?

Niebieski ptak to dramat belgijskiego noblisty Maurice’a Maeterlincka rozgrywający się w niesamowitej scenerii — między jawą i snem, tym co realne i wyobrażone, możliwe i niemożliwe. Niezwykłe spotkania i zdarzenia z udziałem dwójki bohaterów pełne są ukrytych znaczeń i fundamentalnych pytań o szczęście, sens życia, relacje człowieka z otaczającym go światem. 
W adaptacji przygotowanej dla Teatru Groteska uniwersalne przesłania płynące z wybitnego dzieła Materlincka nazywanego „poetą tajemnicy” mają mocny kontekst współczesny i korespondują z wyzwaniami dnia dzisiejszego w naszym najbliższym otoczeniu.

Zapraszamy na teatralną wyprawę po szlakach emocji, magii i ożywionych form.

 

Czym jest szczęście dla człowieka, który nigdy nie doświadczył cierpienia? Trudne pytania, trudna sztuka, ale czy ktoś powiedział, że w spektaklu dla dziesięciolatków musi być łatwo? Przedstawienie w Grotesce dość wysoko stawia poprzeczkę dzieciakom. I bardzo dobrze. Gdzie wymagać myślenia, jeśli nie w teatrze? Niebieski ptak zaskakuje pomysłowością, dojrzałością w podejściu do tematu, a także odwagą w poruszaniu emocjonalnych strun młodych widzów. Mam nadzieję, że przedstawień w tego typu stylistyce skierowanej do bardziej nastoletniego, niż kilkuletniego widza, będzie więcej.

                                                                                                                                                                                 Piotr Gaszczyński, Teatr dla Wszystkich

 

O - Najważniejszych Sprawach na Świecie - miłości, przyjaźni, odpowiedzialności, pamięci, przywiązaniu, o przeszłości i przyszłości, o życiu i jego sensie; rozgrywa się w świecie i realnym, i wyśnionym, a – choć wyczulony jestem na oniryczność w teatrze, to z tego snu naszych Bohaterów wychodzić w ogóle mi się nie chciało. 

                                                                                                                                                                                Rafał Turowski, www.rafalturow.ski

 

Krakowski „Niebieski ptak” to poetycko-oniryczna, pełna mądrości i mistyki przypowieść o zagubieniu, samotności, cierpieniu, poczuciu beznadziei, a zatem o nas samych – ludziach, którzy muszą odnaleźć się w życiu, niekiedy tracąc nadzieję i otuchę, to znowu je zyskując czy walcząc z przemocą i innymi przeciwnościami losu. (...) To nie pozbawione rozmachu, pełne fajerwerków scenograficznych i inscenizacyjnych widowisko, które stara się łączyć w sobie atmosferę poetyckiej baśni z mrocznym moralitetem, ujmujące symboliczny świat momentami w ironiczną klamrę.

                                                                                                                                                                                    Wiesław Kowalski, Teatr dla Wszystkich